ICT INZETTEN ALS GEREEDSCHAP
CO3: ict gebruiken om de eigen ideeën creatief vorm te geven                  
  Plannen jongste kl oudst kl 1ste lj. 2de lj. 3de lj. 4de lj. 5de lj. 6de lj.
01 De leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken bij het creatief vormgeven van hun ideeën.                
02 De leerlingen kunnen bepalen welke vorm (beeld, tekst, geluid) relevant is om hun ideeën creatief vorm te geven.                
03 De leerlingen kunnen hulpmiddelen kiezen die relevant zijn om hun ideeën creatief vorm te geven.                
04 De leerlingen kunnen bepalen hoe ze beeld, woord of geluid gaan gebruiken om hun ideeën creatief vorm te geven.                
  Uitvoeren                
05 De leerlingen kunnen voor hen geschikte beeld-, geluid-, tekst- en tekenprogramma’s gebruiken                
06 De leerlingen kunnen voor voor hen geschikte presentatieprogramma’s gebruiken.                
07 De leerlingen kunnen oorspronkelijke materialen bewerken en/of verwerken in functie van hun doelen en ideeën.                
08 De leerlingen kunnen zelf materialen ontwerpen om hun ideeën vorm te geven.                
  Controleren                
09 De leerlingen kunnen in functie van de gegeven opdracht en de doelgroep de opdracht controleren en indien nodig bijsturen                
  Reflecteren                
10 De leerlingen kunnen reflecteren op de meerwaarde van het gebruik van ICT bij het creatief vormgeven van hun ideeën.                
CO4: ict gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen                  
  Plannen jongste kl oudst kl 1ste lj. 2de lj. 3de lj. 4de lj. 5de lj. 6de lj.
01 De leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken bij het voorstellen van digitale informatie aan anderen.                 
02 De leerlingen kennen verschillende manieren om digitale informatie met behulp van ICT voor te stellen.                
03 De leerlingen kunnen die hulpmiddelen kiezen die het meest geschikt zijn om hun informatie digitaal voor te stellen.                
04 De leerlingen kunnen de randvoorwaarden voor hun voorstelling bepalen: technisch (hardware en software) en organisatorisch (planning en taakverdeling, hoe ver zitten de toehoorders van mij af, wat kunnen ze zien/horen vanuit die positie…).                
  Uitvoeren                
05 De leerlingen kunnen op hun niveau gebruikmaken van ICT bij het voorstellen van digitale informatie aan anderen.                
06 De leerlingen kunnen tekst en/of beeld en/of geluid integreren (combineren) bij het voorstellen.                
  Controleren                
07 De leerlingen kunnen hun voorstelling controleren en indien nodig aanpassen.                
  Reflecteren                
08 De lln. kunnen reflecteren op de voorbereiding en uitvoering van hun voorstelling en indien nodig hun werkwijze in de toekomst aanpassen.