ICT INZETTEN ALS GEREEDSCHAP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CO3: ict gebruiken om de eigen ideeën creatief vorm te geven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plannen |
jongste kl |
oudst kl |
1ste lj. |
2de lj. |
3de lj. |
4de lj. |
5de lj. |
6de lj. |
01 |
De
leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken bij het creatief vormgeven van hun
ideeën. |
|
|
|
|
|
|
|
|
02 |
De
leerlingen kunnen bepalen welke vorm (beeld, tekst, geluid) relevant is om
hun ideeën creatief vorm te geven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
03 |
De
leerlingen kunnen hulpmiddelen kiezen die relevant zijn om hun ideeën
creatief vorm te geven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
04 |
De
leerlingen kunnen bepalen hoe ze beeld, woord of geluid gaan gebruiken om hun
ideeën creatief vorm te geven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitvoeren |
|
|
|
|
|
|
|
|
05 |
De
leerlingen kunnen voor hen geschikte beeld-, geluid-, tekst- en
tekenprogramma’s gebruiken |
|
|
|
|
|
|
|
|
06 |
De
leerlingen kunnen voor voor hen geschikte presentatieprogramma’s gebruiken. |
|
|
|
|
|
|
|
|
07 |
De
leerlingen kunnen oorspronkelijke materialen bewerken en/of verwerken in
functie van hun doelen en ideeën. |
|
|
|
|
|
|
|
|
08 |
De
leerlingen kunnen zelf materialen ontwerpen om hun ideeën vorm te geven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Controleren |
|
|
|
|
|
|
|
|
09 |
De
leerlingen kunnen in functie van de gegeven opdracht en de doelgroep de
opdracht controleren en indien nodig bijsturen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reflecteren |
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
De
leerlingen kunnen reflecteren op de meerwaarde van het gebruik van ICT bij
het creatief vormgeven van hun ideeën. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CO4: ict gebruiken bij het voorstellen van informatie aan
anderen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plannen |
jongste kl |
oudst kl |
1ste lj. |
2de lj. |
3de lj. |
4de lj. |
5de lj. |
6de lj. |
01 |
De
leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken bij het voorstellen van digitale
informatie aan anderen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
02 |
De
leerlingen kennen verschillende manieren om digitale informatie met behulp
van ICT voor te stellen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
03 |
De
leerlingen kunnen die hulpmiddelen kiezen die het meest geschikt zijn om hun
informatie digitaal voor te stellen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
04 |
De
leerlingen kunnen de randvoorwaarden voor hun voorstelling bepalen: technisch
(hardware en software) en organisatorisch (planning en taakverdeling, hoe ver
zitten de toehoorders van mij af, wat kunnen ze zien/horen vanuit die
positie…). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitvoeren |
|
|
|
|
|
|
|
|
05 |
De
leerlingen kunnen op hun niveau gebruikmaken van ICT bij het voorstellen van
digitale informatie aan anderen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
06 |
De
leerlingen kunnen tekst en/of beeld en/of geluid integreren (combineren) bij
het voorstellen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Controleren |
|
|
|
|
|
|
|
|
07 |
De
leerlingen kunnen hun voorstelling controleren en indien nodig aanpassen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reflecteren |
|
|
|
|
|
|
|
|
08 |
De
lln. kunnen reflecteren op de voorbereiding en uitvoering van hun
voorstelling en indien nodig hun werkwijze in de toekomst aanpassen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|