ICT INZETTEN ALS EEN OPEN DIGITALE LEEROMGEVING
CO7: informatie zoeken met behulp van ict                
  Plannen jongste kl oudst kl 1ste lj. 2de lj. 3de lj. 4de lj. 5de lj. 6de lj.
01 De leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken om informatie op te zoeken.                
02 de leerlingen weten dat veel informatie digitaal beschikbaar is.                
03 de leerlingen kunnen beslissen of ze ict gebruiken bij een zoekactie.                
04 de leerlingen kunnen een informatievraag vertalen in:
- één of meer trefwoorden;
               
05 de leerlingen kunnen een informatievraag vertalen in:
- door gebruik te maken van logische operatoren;
               
06 de leerlingen kunnen verwoorden in welke digitale vorm (tekst, beeld, geluid…) ze het resultaat van hun zoekactie verwachten.                
07 de leerlingen kunnen de digitale informatiebron kiezen die het meest geschikt is om hun informatievraag te beantwoorden:
- als een aantal mogelijke digitale informatiebronnen aangeboden zijn.;
               
08 de leerlingen kunnen de digitale informatiebron kiezen die het meest geschikt is om hun informatievraag te beantwoorden:
- als ze zelfstandig een keuze moeten maken uit beschikbare digitale informatiebronnen.
               
  Uitvoeren                
09 de leerlingen maken verantwoord en doelbewust gebruik van elektronische informatiebronnen.                
10 De leerlingen kunnen zoekacties uitvoeren met behulp van een digtiale bron als de digitale bron informatie bevat:
- over één of een beperkt aantal gelijkaardige onderwerpen;
               
11 De leerlingen kunnen zoekacties uitvoeren met behulp van een digtiale bron als de digitale bron informatie bevat:
- over diverse onderwerpen;
               
12 De lln. kunnen zoekacties uitvoeren m.b.v.:
- één digitale bron;
               
13 De lln. kunnen zoekacties uitvoeren m.b.v.:
- verschillende digitale bronnen;
               
14 De lln. kunnen zoekacties uitvoeren d.m.v. eenvoudige procedures:
- de ingebouwde zoekfunctie van de digitale bron volgen;
               
15 De lln. kunnen zoekacties uitvoeren d.m.v. eenvoudige procedures:
- een aangepaste zoekrobot gebruiken;
               
16  de leerlingen tonen volharding bij het opzoeken van digitale informatie.                
17 de leerlingen streven naar orde, nauwkeurigheid en systematiek bij het zoeken van informatie.                
18 de leerlingen kunnen de digitale informatie die voldoet aan hun informatievraag selecteren.                
  Controleren                
19 De leerlingen kunnen nagaan of de geselecteerde digitale informatie voldoet aan hun informatievraag en indien nodig hun zoekproces bijsturen.                
20 De lln. nemen een kritische houding aan tegenover de geselecteerd informatie.                
  Reflecteren                
21 De lln. kunnen reflecteren op hun digitaal zoekproces naar informatie en indien nodig hun werkwijze in de toekomst aanpassen.                
CO8: informatie verwerken met behulp van ict                
  Plannen jongste kl oudst kl 1ste lj. 2de lj. 3de lj. 4de lj. 5de lj. 6de lj.
01 De leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken bij het verwerken van informatie.                
02 de leerlingen kunnen verwoorden hoe ze de geselecteerde digitale informatie zullen verwerken in functie van het gestelde doel.                
  Uitvoeren                
03 de leerlingen kunnen de geselecteerde digitale informatie overbrengen naar een andere digitale omgeving.                
04 De leerlingen kunnen de geselecteerde digitale informatie ongewijzigd gebruiken voor het bestemde doel.                
05 De leerlingen kunnen de overgebrachte digitale informatie ordenen en bewerken in functie van het doel:
- volgens opgelegde criteria;
               
06 De leerlingen kunnen de overgebrachte digitale informatie ordenen en bewerken in functie van het doel:
- volgens eigen criteria;
               
07 De leerlingen kunnen de overgebrachte digitale informatie integreren in een doucment.                
08 De leerlingen kunnen niet- digitale informatie omzetten in digitale informatie.                
09 De lln. hebben de gewoonte de bron te vermelden die ze gehanteerd hebben.                
10 de leerlingen streven naar orde, nauwkeurigheid en systematiek bij het verwerken van informatie.                
  Controleren                
11 De leerlingen kunnen nagaan of het resultaat van hun verwerking voldoet aan het doel en indien nodig bijsturen.                
  Reflecteren                
12 De lln. kunnen reflecteren opde kwaliteit van hun verwerking en indien nodig hun werkwijze in de toekomst aanpassen.                
CO9: informatie bewaren met behulp van ict                
  Plannen jongste kl oudst kl 1ste lj. 2de lj. 3de lj. 4de lj. 5de lj. 6de lj.
01 De leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken bij het bewaren van informatie.                
02 de leerlingen kennen verschillende mogelijkheden voor het bewaren van digitale informatie.                
03 De lln. kunnen bepalen of het zinvol is om digitale informatie te bewaren.                
04 De lln. kunnen beslissen op welke manier zij de gevonden digitale informatie zullen bewaren.                
  Uitvoeren                
05 De lln. kunnen verzamelde informatie digitaal opslaan.                
06 De lln. kunnen een systeem op hun niveau beheren om informatie digitaal te bewaren.                
07 de leerlingen streven naar orde, nauwkeurigheid en systematiek bij het bewaren van informatie.                
  Controleren                
08 De leerlingen kunnen nagaan of de informatie digitaal is bewaard en indien nodig herbeginnen.                
09 De lln. kunnen de opgeslagen informatie terugvinden.                
  Reflecteren                
10 De lln. kunnen reflecteren op hun handelwijze bij het opslaan van digitale informatie en indien nodig hun werkwijze in de toekomst aanpassen.                
CO10: ict gebruiken om veilig en verantwoord te communiceren              
  Plannen jongste kl oudst kl 1ste lj. 2de lj. 3de lj. 4de lj. 5de lj. 6de lj.
01 De leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken om op een veilige en verantwoorde manier te communiceren.                
02 de leerlingen kunnen het meest geschikte communicatiekanaal kiezen.                
03 De lln. kunnen het meest geschikte communicatiekanaal kiezen rekening houdend met de kostprijs van de communicatie.                
04 De lln. weten dat iemand zich via elektronische communicatiekanalen anders kan voordoen dan dat hij/zij in werkelijkheid is.                
05 De lln. zijn waakzaam bij het doorspelen van hun persoonlijke gegevens.                
  Uitvoeren                
06 De lln. respecteren de elementaire regels en omgangsvormen bij het elektronisch communiceren.                
07 De lln. respecteren de privacy van anderen.                
08 De lln. zien in dat ICT niet mag gebruikt worden om anderen lastig te vallen of te pesten en passen dit toe.                
  Controleren                
09 De lln. gaan niet in op dubieuze berichten of verzoeken van een onduidelijke herkomst.                
10 De lln. verwittigen een bekende volwassene in geval van ongewenste boodschappen.                
  Reflecteren                
11 De lln. kunnen kritisch reflecteren op de kwaliteit van hun communicatie en zo nodig hun werkwijze in de toekomst bijsturen.                
12 De lln. zijn kritisch ingesteld t.o.v. bepaalde aan hen gerichte elektronische boodschappen.                
CO11: ict gebruiken om doelmatig te communiceren                
  Plannen jongste kl oudst kl 1ste lj. 2de lj. 3de lj. 4de lj. 5de lj. 6de lj.
01 De leerlingen zijn bereid ICT te gebruiken om op een doelmatige manier te communiceren.                
02 De lln. weten dat er diverse soorten elektronische communicatiekanalen bestaan.                
03 De lln. kunnen eenvoudige kenmerken van elektronische communicatiemiddelen benoemen.                
04 De lln. kunnen eenvoudige kenmerken van elektronische communicatiemiddelen verwoorden.                
05 De lln. kunnen adequaat kiezen tussen elektronische en meer traditionele communicatiemiddelen.                
06 De lln. kunnen het meest geschikte communicatiekanaal kiezen rekening houdend met één of meer van volgende criteria:
- de beschikbaarheid van het medium;
- de snelheid waarmee men wil communiceren (vraag en snelheid en antwoord);
- de kostprijs van communicatie;
- het persoonlijke gebruiksgemak;
- de ontvanger;
synchrone en asynchrone communicatie;
               
  Uitvoeren                
07 De lln. gebruiken spontaan elektronische communicatiekanalen wanneer het zinvol is.                
08 De lln.kunnen een elektronisch bericht ontvangen.                
09 De lln.kunnen een elektronisch bericht opstellen.                
10 De lln.kunnen een elektronisch bericht verzenden.                
11 De lln.kunnen een elektronisch bericht bewaren.                
12 De lln.kunnen een elektronisch bericht verwijderen.                
13 De lln. kunnen via het elektronisch communiceren informatie geven of vragen aan anderen in de vorm van ofwel:
- tekst;
- beeld;
- geluid.
               
14 De lln. kunnen via het elektronisch communiceren informatie geven over:
- hoe en waar zij bepaalde informatie opgezocht en gevonden hebben;
- hoe zij bepaalde informatie verwerkt en opgeslagen hebben;
- hoe zij een taak aangepakt hebben;
               
15 De lln. kunnen via het elektronisch communiceren informatie vragen over:
- het zoeken van informatie;
- het verwerken en opslaan van informatie;
- het aanpakken van de taak.
               
  Controleren                
16 De lln. kunnen de inhoud van de boodschap aanpassen aan het publiek waarvoor de boodschap bestemd is. (bv. het taalgebruik).                
17 De lln. kunnen de vorm van de boodschap aanpassen aan het publiek waarvoor de boodschap bestemd is.                
  Reflecteren                
18 De lln. kunnen reflecteren op de voor- en nadelen van het gebruikte communicatiemiddel en indien nodig hun keuze in de toekomst aanpassen.